مجله ینی بادی

اهمیت شستشو و نگهداری لباس زیر

اهمیت شستشو و نگهداری لباس زیر

اهمیت شستشو و نگهداری لباس زیر

شاید بعضی از ما در مورد اهمیت شستشو و نگهداری لباس زیر خود، نسبت به سایر لباس ­ها غافل باشیم و توجه کمتری کنیم. در صورتی که باتوجه به تماس مستقیم لباس زیر با نقاط حساس بدن، طریقه نگهداری از این نوع لباس ­ها و رعایت چند نکته ی ساده و مهم در حفظ سلامتی خود و خانواده کمک به سزایی می نماید. برای اطلاع از چگونگی شستشو و نگهداری لباس زیر­های خود با این مقاله از ینی بادی، همراه باشید. در این مقاله از ینی بادی با موضوعات مهمی مانند شستشوی لباس زیر قبل از استفاده، شستشوی لباس زیر هر گروه سنی و جنسی به صورت مجزا، روش های شستشوی لباس زیر، بهترین درجه ی آب و مواد شوینده ی مناسب همچنین نحوه خشک کردن لباس زیر اشاره خواهیم کرد.

شستشوی لباس زیر قبل از استفاده

اولین نکته ­ای که بعد از خرید لباس­ زیر، برای سلامتی خود حتما باید توجه و رعایت شود، شستن آن قبل از استفاده می­ باشد. احتمال اینکه لباس در هنگام تولید و یا حتی نگهداری در محیط کارگاه و فروشگاه آلوده شده باشد، وجود دارد و از آنجایی که با بدن شما مستقیم در تماس است می ­تواند باعث عفونت در بدن شود.

شما فرض کنید لباس زیری که قرار است استفاده کنید از چه مراحلی عبور کرده تا به دست شما برسد؛ مثل مرحله تولید و رنگ پارچه در کارخانه، مراحل متعددی که در کارگاه تولیدی توسط افراد مختلف می­ گذرد و همچنین بسته بندی و نگهداری در فروشگاه که هریک از این موارد می­ تواند موجب آلوده شدن لباس زیر شود. در نتیجه لازم است قبل از استفاده، حتما لباس زیر شسته شود.

شستشوی مجزای لباس زیر

 نکته مهمی که در شستشوی لباس زیر حتما باید رعایت گردد، شستن لباس ­های هر گروه سنی و جنسی به خصوص خانم ها و دختران به خاطر حساس بودن دستگاه تناسلی، به صورت جداگانه می­ باشد تا مانع از انتقال میکروب های لباس زیر به همدیگر شود. همچنین ممکن است یکی از اعضای خانواده دارای بیماری پوستی و یا عفونی باشد که باعث می شود آلودگی به سایر لباس زیرها منتقل شده و ایجاد مشکل و حساسیت برای خود و اعضای خانواده نماید.

چرا لباس زیر را در ماشین لباسشویی نشوییم؟

دیدگاه ­های متفاوتی در مورد شستن و یا نشستن لباس زیر در ماشین لباسشویی وجود دارد و خیلی از ما به دلیل مشغله کاری، عادت کرده ­ایم که لباس زیرهایمان را همراه با سایر البسه در ماشین لباسشویی بشوییم. اما طبق بررسی ­ها و تحقیقات، ممکن است آلودگی­ هایی که بر روی لباس ­ها وجود دارد به همدیگر انتقال یافته و سلامتی را به خطر اندازد.

به عنوان مثال وجود یک لکه کوچک از مدفوع بر روی لباس زیر، در محیط مرطوب ماشین لباسشویی می­ تواند باعث به وجود آمدن انواع میکروب و باکتری های مدفوعی شود و یا ممکن است آلودگی­ های سایر لباس­ ها به لباس زیر منتقل شده که منجر به بروز انواع بیماری ­های پوستی و تناسلی می گردد. بهتر است بدانید که این باکتری ­ها با شوینده­ های معمولی از بین نرفته مگر اینکه ماشین لباسشویی خود را با مواد ضدعفونی کننده قوی شستشو دهید. در نتیجه بهتر است از ماشین لباسشویی جهت شستن لباس های زیر استفاده نشود.

بهترین روش شستشوی لباس زیر

بهترین روش شستن لباس زیر، به صورت دستی است که در این حالت کمترین آسیب به بافت پارچه و الیاف آن وارد می ­شود و احتمال باقی ماندن لک و کثیفی بر روی لباس به صفر می رسد. لباس زیرهای زنانه با پارچه تور و یا حریر به دلیل نازک و ظریف بودن باید به آرامی و بدون فشرده شدن شسته شود تا بافت پارچه از بین نرود. به هیچ وجه نیازی نیست برای بهتر تمیز شدن، لباس زیرهای خود را چنگ زده و تحت فشار بشویید، این کار کاملا به بافت پارچه آسیب زده و زودتر از شکل خود خارج و خراب می شود. همچنین لباس زیر­های رنگ روشن با رنگ تیره باید جدا از هم شسته شود تا رنگ و ظاهر پارچه حفظ گردد و بتوان مدت زمان بیشتری از لباس زیرهای خود استفاده کرده و لذت برد.

شستشوی لباس زیر با ماشین لباسشویی

در پاراگراف بالاتر گفتیم که به چه علت لباس زیر در ماشین لباسشویی شسته نشود ولیکن به خاطر مشغله ی زیاد و تسریع در وقت، هنگام شستشو با ماشین لباسشویی باید لباس زیر در کیسه ی توری مخصوص به شستشو قرار گیرد تا هنگام چرخش ماشین لباسشویی از ساییده شدن لباس زیر به دور ظرف لباسشویی یا کشیده شدن آن در هنگام شستشو جلوگیری شود و مانع آسیب به بافت لباس زیر شود. لازم به ذکر است هنگام آب گیری و خشک کردن از دور ملایم خشک کن لباسشویی استفاده گردد. پس از شسته شدن، سریعا لباس زیر را از ماشین بیرون آورید تا از رشد میکروب و بو جلوگیری شود.

بهترین درجه آب برای شستشوی لباس زیر 

خیلی از اشخاص بر این باورند که شستن لباس با آب جوش کثیفی و آلودگی ها را از بین می برد و ضدعفونی می کند ولی باید دانست آب جوش به مرور زمان بافت پارچه و رنگ آن را تخریب می نماید، به خصوص قسمت هایی از لباس که کش کار شده است خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد. درنتیجه بهترین دمای آب برای شستن لباس زیر، آب ولرم و یا سرد است (30 تا 40 درجه) تا هم لباس تمیز شود و هم نگرانی جهت تخریب پارچه از بین برود.

 برای شستشوی لباس زیر از چه موادی استفاده کنیم؟
  • هرگز از پودرهای رختشویی جهت شستن لباس زیر استفاده نکنید، چون گاهی اوقات این پودرها در آب حل نمی­ شوند و وارد بافت پارچه شده که باعث ایجاد حساسیت پوستی می ­شود. بهترین شوینده برای شستن لباس زیر، شوینده ­ای است که بهترین حلالیت در آب را داشته باشد؛ مانند شوینده های مایع که جهت شستشوی دستی و یا ماشین تولید می­ شود و یا از صابون ­های کم قلیا و آنتی­ باکتریال که قدرت پاک­ کنندگی ملایمی دارند استفاده گردد.
  • استفاده از هرگونه مواد شیمیایی و سفیدکننده مانند وایتکس برای شستشوی لباس زیر منجر به التهاب، خارش و یا حساسیت­ های پوستی می­ شود. بهترین جایگزین آن استفاده از مواد طبیعی مانند جوش شیرین، آب لیمو و سرکه سفید است که مقداری از این مواد را در آب حل کرده و لباس را به مدت نیم ساعت در آن قرار داده سپس با آب ولرم بشورید. اگر پس از شستشو بر روی لباس زیر شما همچنان لکه های قدیمی باقی مانده، بهتر است آن را دور انداخته و از شورت های جدید استفاده کنید.
  • از مقدار کافی، پاک­ کننده استفاده گردد تا آب­کشی به راحتی انجام شود. باقی ماندن مواد شوینده در الیاف لباس می ­تواند باعث بروز انواع حساسیت ­های پوستی گردد.
روش خشک کردن لباس زیر
  • پس از شستن لباس زیر از پیچاندن و چلاندن آن خودداری کنید چون به مرور زمان باعث تغییر شکل در بافت پارچه شده و کش های لباس شُل می شوند. به جای این کار لباس زیر را در لبه ی تشت فشار دهید.
  • یکی از اشتباهاتی که جهت خشک کردن لباس زیر ممکن است انجام دهیم، پنهان کردن آن در زیر سایر البسه است و یا اینکه در محیط مرطوب حمام قرار دهیم که این کار امکان بروز قارچ و عفونت را زیاد می کند. لباس­ های زیر  باید در هوای آزاد و در نور آفتاب خشک گردد. اگر فضای مناسبی جهت پهن کردن در زیر نور آفتاب را ندارید بهتر است لباس ها را بر روی بند خانگی قرار داده و پنجره ها را باز کرده تا هوای آزاد در گردش باشد و لباس زیرهایتان خشک شود. می توان پس از خشک شدن لباس زیر (شورت) قسمت داخلی فاق آن را جهت ضدعفونی شدن اتو کرد.
جمع­ بندی آخر

لباس زیر یکی از مهم­ترین البسه افراد می­ باشد که نگهداری و شستشوی نامناسب آن، منجر به درگیر کردن فرد با انواع عفونت ها و قارچ های پوستی و تناسلی می ­شود. تعویض به موقع و شستشوی لباس زیر، قدمی مهم در نگهداری لباس زیر و حفظ سلامتی می باشد.

در صورتی که تجربه و نظر خاصی در مورد مطالب این مقاله دارید، خوشحال می شویم با ارسال نظر، آن را با ما و مخاطبان ینی بادی در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید